Apheresis therapies for NMOSD attacks

Ingo Kleiter(Goethe University Frankfurt), Anna Gahlen(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Nadja Borisow(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Katrin Fischer(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Klaus‐Dieter Wernecke(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Kerstin Hellwig(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Florence Pache(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Klemens Ruprecht(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Joachim Havla(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Tania Kümpfel(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Orhan Aktaş(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Hans‐Peter Hartung(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Marius Ringelstein(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Christian Geis(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Christoph Kleinschnitz(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Achim Berthele(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Bernhard Hemmer(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Klemens Angstwurm(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Jan‐Patrick Stellmann(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Simon Schuster(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Martin Stangel(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Florian Lauda(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Hayrettin Tumani(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Christoph Mayer(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Markus Krumbholz(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Lena Zeltner(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Ulf Ziemann(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Ralf A. Linker(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Matthias Schwab(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Martin Marziniak(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Florian Then Bergh(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Ulrich Hofstadt‐van Oy(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Oliver Neuhaus(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Uwe K. Zettl(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Jürgen Faiss(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Brigitte Wildemann(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Friedemann Paul(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Sven Jarius(Charité - Universitätsmedizin Berlin), Corinna Trebst(Charité - Universitätsmedizin Berlin), on behalf of NEMOS (Neuromyelitis Optica Study Group), on behalf of NEMOS (Neuromyelitis Optica Study Group), Philipp Albrecht, Ilya Ayzenberg, Antonios Bayas, Judith Bellmann–Strobl, F. Bischof, Stefan Bittner, Tobias Böttcher, Johannes Brettschneider, Mathias Buttmann, Marcus D’Souza, Barbara Ettrich, Benedikt Frank, Achim Gass, Matthias Grothe, Kersten Guthke, Axel Haarmann, Eva Marie Habedank, F. Hoffmann, Olaf Hoffmann, Martin W. Hümmert, Jutta Junghans, Markku Kaste, Barbara Kaulen, Pawel Kermer, Peter Kern, Luisa Klotz, Wolfgang Köhler, E. Kolesilova, Melanie Korsen, Markus C. Kowarik, Stefan Langel, D.H. Lee, Martin Liebetrau, Felix Luessi, Wael Marouf, Stefanie Meister, Arthur Melms, Imke Metz, Christoph Münch, Sabine Niehaus, Marc Pawlitzki, Hannah Pellkofer, Hans-Ulrich Puhlmann, Refik Pul, N. Retzlaf, Arne Riedlinger, Paulus Rommer, Luise Röpke, Kevin Rostásy, Lioba Rückriem, Christoph Ruschil, Sven Schippling, Makbule Şenel, Joern P. Sieb, Claudia Sommer, Annette Spreer, Andreas Steinbrecher, Heike Stephanik, Muriel Stoppe, Marie Süße, Björn Tackenberg, Johannes Tünnerhoff, Christian Veauthier, Annette O. Walter, Klaus‐Peter Wandinger, Clemens Warnke, Martin S. Weber, Robert Weissert, Heinz Wiendl, Christian Wilke, Alexander Winkelmann, Yavor Yalachkov, Kim Lea Young, Christian Zentner, Frauke Zipp
Neurology Neuroimmunology & Neuroinflammation
September 27, 2018
Cited by 231Open Access
Full Text

Abstract

OBJECTIVE: To analyze whether 1 of the 2 apheresis techniques, therapeutic plasma exchange (PE) or immunoadsorption (IA), is superior in treating neuromyelitis optica spectrum disorder (NMOSD) attacks and to identify predictive factors for complete remission (CR). METHODS: This retrospective cohort study was based on the registry of the German Neuromyelitis Optica Study Group, a nationwide network established in 2008. It recruited patients with neuromyelitis optica diagnosed according to the 2006 Wingerchuk criteria or with aquaporin-4 (AQP4-ab)-antibody-seropositive NMOSD treated at 6 regional hospitals and 16 tertiary referral centers until March 2013. Besides descriptive data analysis of patient and attack characteristics, generalized estimation equation (GEE) analyses were applied to compare the effectiveness of the 2 apheresis techniques. A GEE model was generated to assess predictors of outcome. RESULTS: = 0.046). CONCLUSIONS: Our findings suggest early use of an apheresis therapy in NMOSD attacks, particularly in AQP4-ab-seropositive patients. No superiority was shown for one of the 2 apheresis techniques. CLASSIFICATION OF EVIDENCE: This study provides Class IV evidence that for patients with NMOSD, neither PE nor IA is superior in the treatment of attacks.


Related Papers